Thursday, October 28, 2010

Bersyukur, Kenapa kita perlu bersyukur?

Jom kita renungkan petikan ayat Al-Quran di bawah:-


“Dan ingatlah tatkala Tuhan kamu memberitahu : “Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya aku akan tambahi nikmatku kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amat pedih”. (Ibrahim : 7)

Simple bukan! Jika kita bersyukur,  Allah akan tambahkan nikmatNya kepada kita malah memberikan rezeki yang tidak disangka-sangka. Sebaliknya jika kita ingkar(kufur), maka nikmat Allah makin jauh dengan kita. Tu yang hidup sentiasa susah dan banyak masalah. Jika dilanda banyak masalah, cuba banyakkan bersyukur dalam kehidupan seharian. Alihkan(fokus) pada benda yang boleh kita syukuri. Insya Allah Banyak keajaiban berlaku dan masalah tersebut akan hilang dengan sendirinya. Barulah hidup kita penuh dengan kegembiraan dan kebahagiaan. 

Banyak benda yang kita perlu syukuri. Antaranya kehidupan ini, dapat melihat, dapat mendengar, dapat bercakap, perut yang kenyang. Dan yang paling penting, sebagai orang Islam nikmat yang paling besar ialah kita nikmat Iman. Alhamdulillah kita dilahirkan sebagai orang Islam dan hendaknya mati pun dalam Islam jugalah.

0 comments:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment